Herstructurering bedrijventerrein Havengebied

De tweede jeugd van de Enschedese haven

Bijna alle Enschedeërs weten het Havengebied te vinden. Veel mensen hebben er hun werk, veel Enschedeërs rijden er dagelijks door heen. Het gebied in Enschede-West, tussen de Lonnekerbrugstraat, de Hendrik ter Kuilestraat en de Auke Vleerstraat is al vanaf 1936 een belangrijk industriegebied. Na een wat moeizame periode begint het Enschedese havengebied aan zijn tweede jeugd.

De bedrijven in het havengebied zijn een belangrijke motor voor de Enschedese

economie. Helaas is het zo dat delen van het havengebied sterk verouderd zijn. Op veel plaatsen maken ondernemers geen gebruik van dure bedrijfsgrond. Sommige straten hebben een opknapbeurt nodig om aan de eisen van het moderne (zakelijke) verkeer te kunnen voldoen. De haven zelf moet uitgebaggerd worden en de taluds moeten worden gerepareerd. De Handelskade, de plek waar Sinterklaas sinds jaar en dag aankomt, is al een stuk mooier en gezelliger. Met die grote opknapbeurt voor het havengebied is de gemeente sinds enkele jaren gedreven bezig. Alles onder leiding van wethouder Eric Helder van Economische Zaken. Het beleid werpt zijn vruchten af!

‘Herstructurering’ is het toverwoord. Simpel gezegd: we moeten de beschikbare ruimte anders verdelen. Handiger en ef"ciënter omgaan met bedrijfsgrond, privé-grond en gemeentegrond. Wethouder Eric Helder: “Door het havengebied te herstructureren, levert dat ook een aantal nieuwe bedrijfskavels op. Daardoor kunnen nieuwe bedrijven zich hier vestigen. En dat brengt extra werkgelegenheid met zich mee. Verder moeten we meer gebruik gaan maken van het kanaal. Daarom komen er meer kades en worden de aanwezige kades waar nodig gerepareerd. Door de haven uit te baggeren, kunnen we hem beter en tot in lengte van jaren gebruiken.”

De gemeente knapt de openbare ruimte op en legt parkeerplaatsen aan. Dat alles zorgt voor meer orde en netheid en een goede uitstraling.

De gemeente doet dit allemaal in goede samenwerking met de ondernemers. Die zijn verenigd in de Belangenvereniging Ondernemers Havengebied: voorzitter Gert Jan Ardesch: “De revitalisering van het havengebied is hard nodig. Er is vroeger nooit beleid gevoerd op de haven. De haven was grotendeels niks, een rommeltje. Er staat nog wel rommel, maar die wordt nu opgeruimd. De Handelskade is gerenoveerd, de nieuwe rotonde op de kruising Ter Kuilestraat/Rembrandtlaan ziet er goed uit, de Lonnekerbrugstraat is al verbeterd en De Ossenboer wordt een fantastisch project. Door meer eenheid in de uitstraling aan te brengen, wordt dat echt een mooie bedrijfslocatie. En ook aan de noodzakelijke bodemsanering wordt nu hard gewerkt. In de Binnenhaven is de gemeente nu in gesprek met verschillende ondernemers om daar ook een herstructureringsplan voor op te stellen.” Kortom: ondernemers en gemeente stropen samen de mouwen op en maken er iets moois van!

Het Ministerie van Economische Zaken en de Provincie Overijssel ondersteunen de herstructureringsactiviteiten overigens met de nodige subsidies.en maken we er iets moois van!

In augustus 1936 werd de Enschedese haven geopend. Een directe waterverbinding via het Twentekanaal met Zutphen en daardoor met Amsterdam en Rotterdam was toen een feit. Er kwam een petroleumhaven bij de Lonnekerbrug en een jachthaven voor watersporters aan de Handelskade. Transport- en opslagbedrijf Sesam NV was in 1936 een van de grootste en belangrijkste bedrijven. In 1947 kwam daar de bandenfabriek van Vredestein bij. Het werd een bedrijf dat aan zeer veel Enschedeërs werk verschaft. Vanaf 1982 was er een transport- en overslagcentrum met rechtstreekse spoorverbindingen in de Enschedese haven. Na een paar jaar bleek de hoeveelheid overgeslagen goederen te klein: in 1987 stopten de Nederlandse Spoorwegen helaas met de speciale treinverbinding voor de haven. Pas de laatste jaren gaat het eigenlijk weer uitgesproken goed met het Enschedese havengebied. Dat heeft alles te maken met de grote investeringen van gemeente, provincie en rijk, maar ook met het nieuwe elan van de ondernemers in het havengebied. Zij hebben zich verenigd in de Belangenvereniging Ondernemers Havengebied, de B.O.H, en werken nauw samen met de gemeente.