Herstructurering bedrijventerrein Havengebied

Dieper kanaal impuls voor Twente

Ook grotere containerschepen kunnen straks Twente helemaal door.

ı Provincie steekt 19 miljoen in verdieping en verbreding Kanaal Almelo- De Haandrik.

ı Kamers van Koophandel: grote toekomst voor het water.

Bron: TCTubantia, 12 november 2009

 

ALMELO/ ZWOLLE – Twente wordt een belangrijker knooppunt voor de binnenscheepvaart en daarmee voor de totale transportsector. Schepen met een laadvermogen van 700 ton kunnen namelijk binnen vier jaar vanuit het Twentekanaal doorvaren over Kanaal Almelo- De Haandrik richting Coevorden, dat een belangrijk knooppunt is in het transport van en naar Duitsland en Oost-Europa.

Gistermiddag maakte de provincie Overijssel bekend dat het kanaal tussen Almelo en Hardenberg een halve meter dieper wordt uitgebaggerd en op de bodem enkele meters wordt verbreed. Voor de grotere doorvaartbreedte moeten vijf beweegbare bruggen worden vervangen. De klus kost 19 miljoen euro en moet op 1 januari 2014 afgerond zijn.Volgens gedeputeerde Job Klaasen is het besluit „belangrijk voor de economische ontwikkeling van het gebied, de bereikbaarheid en het milieu. Elk schip van 700 ton betekent 35 vrachtwagens minder op de weg.”Momenteel is 600 ton het maximum. Door de uitbreiding kunnen schepen verlengd of gekoppeld worden met een lengte tot 110 meter. De schepen vervoeren bulk als zand en grind. Ook wordt het kanaal geschikt voor grotere containerschepen. Door het Twentekanaal kunnen die schepen al.

De Kamer van Koophandel reageert bij monde van regiosecretaris Wim van Dalfsen verheugd op het besluit. „Dit is absoluut goed voor Twente. Vervoer over water heeft een grote toekomst: het is goedkoper, ontlast de drukte op de wegen en het is beter voor het milieu.”

Voor Twente kan het meer transport- en industriële werkgelegenheid trekken, voorspelt hij. „ De plannen voor een containerterminal in Almelo en een haven bij het XL-businesspark bij Almelo komen daardoor dichterbij.”