Herstructurering bedrijventerrein Havengebied

Informatieavond bij Thyro: ‘Nu of nooit’ vinden ondernemers

Op 28 september ontmoetten ondernemers, wethouders en raadsleden elkaar in de kantine van roeivereniging Thyro. Onderwerp: de noodzaak van gezamenlijke investeringen. Er was klare taal van beide kanten en er waren heldere voornemens. De beslissing over de kredietaanvraag bij de Gemeenteraad is cruciaal. Wethouder Marijke van Hees van EZ was duidelijk: ‘Dit is een voorbeeldproject dat we offensief moeten presenteren in Den Haag.’ Behalve de wethouder presenteerden  de Binnenhavenondernemers Van Koperen, Denneboom en Heun hun visie op de herstructureringsplannen.

Wethouder Van Hees poneerde klip en klaar dat het een zeer overtuigend verhaal is dat met grote zelfbewustheid gebracht moet worden bij de regionale vertegenwoordigers van Economische Zaken. Ondernemers en gemeente staan te trappelen om te beginnen.

 

David van Koperen

Dat bleek duidelijk uit de presentaties die drie Binnenhavenondernemers hielden. David van Koperen van InterMetals beklemtoonde dat recycling, een rode draad bij de herstructurering van de Binnenhaven, booming business is. Zijn bedrijfstak is echter sterk afhankelijk van het water. InterMetals exporteert onder andere naar India en China. Vooral voor het ‘ferro’-gedeelte heeft zijn bedrijf vervoer over water hard nodig. InterMetals groeit hard en behoort inmiddels tot de top-vijf in Nederland als het gaat om recycling van metalen. Er is een kavel aangekocht van de buurman om tijdelijke opslagproblemen op te lossen. Het bedrijf heeft ook nog een locatie in Duitsland, alleen voor het ‘ferro’-gedeelte. Men wil graag veel meer kade hebben: om door te kunnen groeien is veel meer capaciteit nodig, ook voor grotere schepen en om dubbel te kunnen aanleggen. Een bedrijf als InterMetals heeft te maken met dagkoersen voor de ferro en non-ferro-metalen. Daarom is een goede en ruime opslagmogelijkheid onmisbaar. Van belang is ook dat overslag van het oude ijzer over de weg onrendabel is. Allemaal ijzersterke argumenten om haast te maken met de aanleg van extra kadevoorzieningen. Van Koperen gaf aan dat zijn bedrijf een omzetgroei verwacht van 9 miljoen euro naar 15 miljoen; dat betekent dat de werkgelegenheid bij zijn bedrijf flink zal stijgen. Hij voegde er aan toe dat zijn bedrijf grote klanten heeft die nu niet adequaat ontvangen kunnen worden omdat de openbare ruimte aan de Binnenhaven een onvoldoende representatieve aanblik biedt.

 

Alfred Denneboom

De tweede ondernemer die sprak, was Alfred Denneboom van de Papiercentrale Twente. De PCT slaat zeer veel papier over. Daarvoor is transport per schip belangrijk omdat het goedkoper is. Denneboom doet veel zaken in Duitsland. Ook hij pleitte voor een representatievere openbare ruimte en betere uitstraling van de bedrijfsgebouwen. Dat zijn simpelweg eisen die de grotere klant stelt. Voor Denneboom is de Binnenhaven zeer vertrouwd: hij groeide hier op en ook om die reden heeft het voor hem emotionele waarde om in Enschede gevestigd te zijn. Maar, voegde hij er aan toe, wanneer de gemeente niet zou investeren, dan zouden we gedwongen zijn om te vertrekken, omdat dat ons zou belemmeren in onze groei.

 

Patrick Heun

Hein Heun Sloopwerken BV is gevestigd aan het eind van de Binnenhaven tegenover het Afvalbrengpunt. Zoon Patrick Heun gaf aan dat zijn bedrijf enorm sterk gegroeid is en dat de expansiebehoefte voorlopig blijft. Men heeft veel geïnvesteerd in vernieuwing en onderhoud aan de bedrijfsgebouwen. De firma Heun wil hoger in de markt opereren en werkt met bedrijven als Hema, Schuitema en Ahold. Een representatieve openbare ruimte is dus zeer belangrijk. Patrick Heun beklemtoonde dat hij graag meewerkt aan de plannen maar, zo zei hij, ‘het begint aan de achterkant. Wij kunnen niets beginnen als de gemeente het eerst opentrekt aan de voorkant.’ De firma Heun wil graag in Enschede blijven maar kijkt, als expanderend bedrijf, wel rond. De boodschap aan de raadsleden was duidelijk: het is nu of nooit; uitstel is nu geen optie meer. Ook als de raad ja zegt tegen het plan, duurt het immers ook nog wel een jaar voor de concrete grote verbeteringen gerealiseerd zijn. Patrick Heun wond er geen doekjes om: ‘Als de gemeente wil dat wij blijven, moet er gestart worden. Hoe eerder hoe beter.’

 

Wethouder Marijke van Hees

In haar reactie hamerde wethouder Van Hees op het belang van het hele plan als business case: ‘Het gaat er om wat het ons oplevert. De prognose is dat de herstructurering voor Enschede geschikte werkgelegenheid op gaat leveren, zo’n 300 arbeidsplaatsen. Wethouder Myra Koomen voerde zelf niet het woord maar liet zich informeren. Als wethouder Sociale Zaken en als stadsdeelwethouder van Enschede-west klonk haar de groei van de werkgelegenheid als muziek in de oren. Marijke van Hees betoogde dat de upgrade van de hele haven een krachtig vliegwieleffect zal hebben: investeren doet investeren.

 marijke van hees - staand portret buiten web

 

De aanwezige gemeenteraadsleden (van Burgerbelangen, PvdA, D66, SP, Groen Links en VVD) leken overtuigd aan het eind van de avond. Dat viel op te maken uit de bijval die projectmanager Rien Wilderink ten deel viel toen hij concludeerde dat er sprake is van grote urgentie. Hij dankte alle aanwezigen voor de open en constructieve informatieavond.