Herstructurering bedrijventerrein Havengebied

Project Ossenboer bijna klaar

Ruim een half jaar is er aan gewerkt, maar nu nadert de opknapbeurt van De Ossenboer zijn voltooiing. Projectleider Huib Rietveld kijkt er tevreden op terug.

‘We hebben de wegprofielen van De Ossenboer aangepast. Ze zijn versmald aan de kant van Velda Aquariumtechniek en daardoor verkeersveiliger geworden. Er zijn parkeerplaatsen bij gemaakt voor de entree van de bedrijven. Aan de overkant van de weg hebben we parallel aan de straat in de bermen ook veilige parkeerruimte gemaakt voor bevoorradend vrachtverkeer,’ aldus projectleider Rietveld.

8-2-g.jpg

Herman Brunger: mooi plan, maar nog een hoop werk aan de winkel

De heer Brunger van de gelijknamige drankengroothandel woont en werkt sinds vijf jaar aan de Ossenboer 40-42: ‘Het plan ziet er mooi uit. Het werk ligt op dit moment stil om sommige dingen nog uit te zoeken. Daar zijn ze druk mee bezig. Ik vind het jammer dat het langer duurt dan ze gepland hadden: op 31 december 2008 zou alles klaar zijn. Maar de overlast  door trailers van Weyl, het lawaai van de koelwagens en de stankoverlast bezorgen veel ondernemers, bewoners en medewerkers ongenoegen. Onze klachten worden behandeld maar verder worden we er nog niet in gekend*. Het vraagt dus nog grote inspanningen van de gemeente en van het bedrijf om dit op te lossen. Maar het is een prima plan en de uitstraling is uitstekend; nu dus nog onderhouden, anders is het over een jaar weer een rommeltje.’

(*Noot van de redactie: inmiddels heeft Weyl een overeenkomst gesloten met de gemeente voor de aanleg van een eigen parkeerplaats)

8-2-2g.jpg

Dhr. Godeke is content met de wegverbeteringen maar heeft nog wel andere wensen…

De heer W.Godeke van Elta Elektrotechnische Automatisering zit met zijn bedrijf al 30 jaar aan De Ossenboer 46. Hij is ‘absoluut content’ met de verbeteringen aan de weg: ‘Het begint er op te lijken! Aan onze kant hebben wij als ondernemers het allemaal perfect voor elkaar. Allemaal een flink aantal parkeerplaatsen voor de deur en een mooie oprit. Aan de overkant is een soort noodbestrating met sintels in de berm gekomen waar vrachtwagens kunnen parkeren. Het aanzicht van onze straat is veel mooier geworden. Ze hebben er ongeveer een half jaar aan gewerkt. Dat ging mooi: we konden goed overleggen dat we bereikbaar moesten blijven. Dat was ook afgesproken: noodsituaties zou de gemeente acuut oplossen. Dat hebben ze gedaan. Er werd ook constructief overlegd over de opritten, ze vroegen dan: meneer, hoe wou u het precies hebben.’
Godeke is de buurman van Herman Brunger. Hij sluit zich aan bij diens kritische opmerkingen: ‘Een punt van zorg is nog wel dat we nu behoorlijk overlast hebben van de vrachtwagens van Weyl. De weg is smaller geworden dus is er nauwelijks ruimte voor verkeer dat bij ons moet laden en lossen als er zo’n grote vrachtwagen van Weyl geparkeerd staat. Er staan geen borden dat er een parkeerverbod is. Misschien is eenrichtingverkeer een oplossing. We hebben ook behoorlijk last van stank, we moeten de ramen dichthouden. Dat is allemaal niet plezierig. In een brief aan de gemeente hebben we daar ook op gewezen. We willen Weyl natuurlijk niet dwars zitten maar deze problemen constateren we gewoon, daaraan moet gewoon wat gebeuren. Maar goed. De gemeente is er nu van op de hoogte.’

8-2-3g.jpg

Het bedrijventerrein waar vroeger de autosloperijen zaten, is gesaneerd. Projectleider Rietveld: ‘Bedrijven die dit soort verontreiniging veroorzaken, passen niet meer in de huidige regelgeving. Er zat behoorlijk wat verontreinigd puin in de grond. Vroeger was dat wel toegestaan. Men gebruikte het om de bodem te verstevigen. Die hele bodem hebben we gezeefd en asbestvrij gemaakt. Aannemer Plegt-Vos heeft daar met tien man een half jaar aan gewerkt. Als het zou moeten, kun je op die grond nu sla en spruitjes verbouwen: hij is ‘multifunctioneel gesaneerd’ zoals dat heet.’

huib.jpg

Projectleider Huib Rietveld

 

Nieuwe riolering
Tussen het Lentfert en De Ossenboer ligt nu nog een dubbele riolering, één buis voor schoon water en één voor vuil water. Projectleider Rietveld: ‘We hebben een nieuwe riolering onder de straat gelegd. Tegelijkertijd heeft de KPN een zogenaamde mantelbuis gelegd. Dat is een lege leiding waar glasvezelkabel doorheen getrokken kan worden voor breedbandinternetverbindingen. De KPN sluit bedrijven die dat willen, aan door onder druk de glasvezelkabel door de mantelbuis te blazen. Binnenkort kan de oude riolering buiten dienst gesteld worden. Die was ook aan vervanging toe.’